ویزا توریستی کانادا

ویزا توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا یک گزینه مهاجرتی موقت کانادا است که اجازه می دهد گردشگران به منظور گردشگری و اوقات فراغت یا دیدار خانواده به کانادا سفر کنند. ویزای توریستی کانادا به عنوان ویزای بازدید کننده کانادا و یا ویزای اقامت موقت کانادا TRV شناخته می شود. TRV یا همان Temporary Resident Visa مدرکی است که از سوی دولت کانادا برای متقاضیان بازدید کننده کانادا صادر میشود.

کانادا، دومین بزرگترین کشور جهان، با داشتن طبیعت بکر، ساختمان های تاریخی و مدرن و اماکن منحصر به فرد هرساله میزبان میلیون ها بازدید کننده از سراسر جهان است. گردشگران ایرانی هم مانند سایر گردشگران، جذب زیبایی های این کشور پهناور میشوند و همانگونه که میدانید متقاضیان ایرانی برای ورود به کشور کانادا نیازمند ویزا می باشند.

یک تعریف ساده از ویزا این است که، ویزا پاسپورت نیست، در واقع نوعی مجوز است. ویزا برچسب یا هولوگرامی است که در یکی از صفحات پاسپورت یا گذرنامه شما درج می شود و نشان دهنده اجازه ورود و خروج شما به کشور مقصد است.


ویزای توریستی یا اقامت موقت، دریچه ای برای آشنایی بیشتر با کشور کاناداست و سالیانه بسیاری از افراد از سراسر جهان پس از شناخت بیشتر و آشنایی محیطی با این کشور مدرن و با کیفیت علاقه مند می شوند تا برای ویزای تحصیلی، اقامت دائم، کارآفرینی یا سرمایه گذاری در کانادا اقدام کنند. البته این نکته حائز اهمیت است که برای تبدیل ویزای اقامت موقت یا توریستی به هر نوع ویزای دیگری شما نیازمندید از کانادا خارج شده (حتی برای ساعاتی) سپس بازگردید.

انواع ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا سه نوع است:

  • ویزای سینگل یا یکبار ورود
  • ویزای مولتیپل اینتری یا چندبارورود
  • سوپر ویزا یا ویزای والدین

هرسه ویزا ماهیت توریستی و موقت دارند اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.


ویزای سینگل: این نوع ویزا اجازه می دهد تا دارنده آن فقط یک بار وارد کانادا شود و صاحب ویزا مقید به ترک کانادا در زمان مشخصی است که در ویزا قید شده است. یک نکته مهم اینکه پس از خروج از کانادا، ویزا سینگل اعتبار خود را از دست میدهد حتی اگر از مدت اعتبار ویزا باقی مانده باشد دیگر فاقد اعتبار خواهد بود.

ویزای مولتیپل: این نوع ویزا این امکان را می دهد تا به دفعات اجازه ورود به کانادا را داشته باشید. فرد بازدید کننده مجاز است به طور متوالی هر سال حداکثر به مدت شش ماه در کانادا اقامت داشته باشد. مدت طولانی این ویزا بدان معنی نیست که دارندگان این ویزا اجازه کار یا تحصیل دارند، اما مجاز هستند دوره های آموزشی کمتر از شش ماه بگذرانند و مدرک یا گواهی آن دوره را کسب کنند، لذا برای ثبت نام در دوره های طولانی تر از شش ماه مانند برنامه های دانشگاهی و تخصصی نیازمند ویزای تحصیلی هستند.


این امکان وجود دارد که افراد دارنده این نوع ویزا پس از پایان دوره شش ماهه اقامت خود برای مدتی از کانادا خارج شده و مجدد به کانادا بازگردند. سو برداشت نکنید که با این حرف میتوانید هر سال با یک خروج و ورود مجدد کل سال در کانادا اقامت داشته باشید، چرا که برای برگشت دوباره به کانادا در همان سال، نیاز دارید دلیلی موجه و منطقی داشته باشید و شاید این مورد یکبار در طول مدت اعتبار ویزای شما اتفاق بیافتد.
در خصوص مدت اعنبار ویزای مولتی یا ویزای اقامت موقت شاید شنیده باشید این نوع ویزا ۱۰ ساله است، اما لازم است بدانید با توجه به اعتبار پاسپورت ایرانیان، نهایت ۵ ساله صادر میشود. از همین رو است که بسیاری از ایرانیان متقاضی این ویزا به اصطلاح آن را ویزای پنج ساله کانادا خطاب میکنند.
نکته لازم به ذکر اینکه ویزای مولتیپل تا پایان اعتبار پاسپورت شما معتبر است، یعنی اگر اعتبار پاسپورت شما دوسال باقی مانده باشد، ویزای شما نیز دوساله صادر خواهد شد و پس از منقضی شدن پاسپورتتان دیگر ارزشی ندارد.
توصیه ما به شما عزیزان این است که حتما اعتبار پاسپورت خود را چک کنید و اگر از مدت اعتبار آن یکسال یا کمتر باقی مانده، پیش از اقدام ویزا برای تمدید آن اقدام کنید.

سوپر ویزا: سوپر ویزا مخصوص والدین و پدر بزرگ و مادربزرگ افراد مقیم کاناداست. این نوع ویزا که ۱۰ ساله است، به دارنده آن اجازه میدهد در ورود اولیه به کانادا مدت دوسال حضور متوالی داشته باشد. سوپر ویزا برای والدین شهروندان کانادایی در نظر گرفته شده و افراد جهت درخواست باید شرایط لازم را داشته باشند.

از جمله شرایط لازم جهت درخواست سوپر ویزا:

  • ابتدا برای اقدام این نوع ویزا متقاضی نیازمند دعوتنامه از سوی فرزندان یا نوادگان خود در کاناداست.
  • شخص دعوت کننده باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • شخص دعوت کننده باید مقیم کانادا باشد و کپی از پاسپورت یا کارت اقامتی خود را ارائه دهد.
  • ارائه مدارک مالی و مالیاتی شخص دعوت کننده که نشان دهد حامی مالی والدین یا پدر بزرگ و مادر بزرگ خود در طول مدت اقامت آنهاست، همچنین حامی مالی باید اثبات کند حداقل درآمد سالیانه در کانادا را کسب میکند. (بالا تر از 24000 دلار در سال)
  • متقاضی معاینات پزشکی تحت نظر پزشکان مورد تائید دولت کانادا در ایران را به طور کامل انجام دهد.
  • متقاضی بیمه درمانی و بهداشتی کانادا را حداقل برای یکسال خریداری کند.

مواردی چون حمایت های مالی دولتی یا وام، زندانی بودن یا اعلام ورشکستگی و.. فرد دعوت کننده میتواند ایجاد محدودیت کند.


در نظر داشته باشید که ویزاهای توریستی برای یک دوره زمانی معیین معتبر هستند و بعد از پایان دوره درج شده در ویزا دیگر فاقد ارزش و اعتبار هستند و نمیتوانید ازآنها استفاده کنید.

متقاضیان ویزاهای توریستی سینگل یا مولتی نیازمند انجام آزمایشات پزشکی یا مصاحبه با افسران مهاجرت نیستند. (البته در برخی مواقع اگر یک سال قبل از درخواست ویزای توریستی کانادا به کشورهای خاصی سفر کرده باشید، ممکن است انجام آزمایشات پزشکی درخواست شود.)

همانگونه که میدانید کشور کانادا در ایران سفارت یا مراکز درخواست ویزا یا به اصطلاح وک ندارد لذا برای انجام بیومتریک شما (انگشت نگاری وعکس) مکان های رسمی و معتبری در سراسر جهان واقع شده اند که میتوانید با مراجعه به این مراکز برای انجام انگشت نگاری خود اقدام کنید.
مراکز درخواست ویزا یا (Visa Application Centres)VACs  شرکت های خصوصی دارای قرارداد رسمی با دولت کانادا هستند که از جمله کشورهای نزدیک به ایران که دارای این مراکز میباشند میتوان ترکیه، گرجستان، ارمنستان، امارات، عمان، آذربایجان، قطر، روسیه و.. را نام برد.

اقدام به عنوان فرد یا خانواده

بسیاری از خانواده های ایرانی که قصد اقدام ویزاهای توریستی دارند علاقه مند هستند در کنار هم و همزمان برای اخذ ویزاهایشان اقدام کنند و برایشان سوال است آیا بهتر است به صورت خانوادگی اقدام کنند یا مجزا و فردی.

ابتدا لازم است بدانید افرادی تحت قالب یک خانواده در نظر گرفته خواهند شد: شخص متقاضی و همسر قانونی وی و فرزندان وابسطه کمتر از 22 سال آنها که مجرد هستند. (خواهر و برادر یا خواهرزاده و عموزاده و.. به عنوان خانواده در نظر گرفته نمی شوند و هرکدام باید به صورت جداگانه اقدام کنند.)
در ادامه موضوع اقدام جداگانه افراد خانواده، بسته به شرایط خاص در برخی مواقع ممکن است اتفاق بیافتد. بیشتر به دلیل که متقاضیان شانس بالاتری به صورت انفرادی دارند و البته که این موضوع برای همگان یکسان نیست. هیچ کدام این دو حالت نسبت به دیگری امتیاز برتری ندارد و بسته به شرایط برخی متقاضیان متفاوت است. اقدام به عنوان خانواده هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

تضمین ویزا

هیچ نوع ویزایی تضمینی نیست. افسران مهاجرت که استخدام سازمان  IRCCهستند و به عنوان نماینده وزیر مهاجرت از قدرت بالایی در اخذ تصمیمات برخوردارند با توجه به معیارها و مدارک ارائه شده توسط متقاضیان تصمیم گیری خواهند کرد. مسلم است هرچه مدارک متقاضیان تکمیل تر ارائه شود شانس آنها در اخذ ویزا نیز بیشتر خواهد شد. تصمیم گیری افسران هیچ ربطی ملیت متقاضیان ندارد.


شاید شنیده باشید داشتن دعوتنامه، تمکن مالی مناسب و سوابق گردشی بالا (بخصوص داشتن ویزای شنگن) میتواند تاثیر بسیار خوبی روی تصمیم گیری افسران بگذارد. بله درست است که داشتن این موارد تاثیر مثبتی بر روی افسر پرونده دارد اما این بدان معنی نیست که افرادی که دعوتنامه یا ویزا شنگن ندارند حتما رد خواهند شد. شما با ارائه مدارک کافی جهت اثبات پیوندی قوی با کشورتان (به دلایل عاطفی و خانوادگی، مالی، تحصیلی یا…) و داشتن تمکن مالی مناسب و سوابق گردشی بالا (حتی بدون داشتن ویزای شنگن) و اثبات این موضوع که هدف سفر شما اقامت موقت کانادا است میتوانید ویزای خود را اخذ نمایید.

جالب است بدانید حتی داشتن ویزا هم به معنی حق مسلم ورود شما به خاک کانادا نیست! هنگام ورود حتی افسر مهاجرت مرزی هم میتواند سوالاتی از شما بپرسد تا مطمئن شود هدف شما گردشی است و همچنان شرایط لازم را دارید سپس اجازه ورود صادر کند.

مدارک لازم جهت درخواست ویزای توریستی کانادا

  • پاسپورت جدید و معتبر
  • پاسپورت های قدیمی مهر خورده
  • ترجمه مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل برای محصلین
  • یک قطعه عکس جدید رنگی پشت زمینه سفید
  • تکمیل فرم فارسی مشخصات فردی متقاضی درخواست ویزا
  • تکمیل فرم فارسی اطلاعات خانوادگی
  • ترجمه سند ازدواج
  • گردش حساب بانکی حداقل 4 ماهه اخیر که نشان دهنده مبلغ درآمد ماهیانه باشد (نامه باید به زبان انگلیسی و با سربرگ و مهر برجسته بانک باشد)
  • ترجمه سندات ملکی
  • ترجمه مدارک شغلی (با توجه به نوع شغل افراد)
    – گواهی اشتغال به کار و آخرین فیش های حقوقی و در صورت امکان ارائه بیمه
    – جواز کسب
    – پروانه مطب
    – پروانه وکالت
    – پروانه مهندسی
    – پروانه بهره برداری کارخانه
    – پروانه کارشناس دادگستری
    – حکم کارگزینی
    – حکم بازنشستگی
    و…
  • رضایت نامه کتبی والدین برای خروج فرزندان زیر 18 سال
  • دعوتنامه معتبر ( در صورت وجود دعوتنامه، جهت تنظیم و نگارش آن و ارائه مدارک شخص دعوت کننده با کارشناسان ما مشاوره نمایید.)

مدت زمان صدور ویزا

سایت رسمی مهاجرت کانادا هر هفته مدت زمان تقریبی انواع ویزاها را اعلام میکند. بازه زمانی برای ویزاهای توریستی عموما بین 60 تا 120 روز کاری است. البته بسته به اقدام در فصول مختلف این بازه زمانی متغییر است، همچنین تاریخ روی دعوتنامه ها نیز بی تاثیر نخواهد بود. در برخی مواقع ممکن است این روند کوتاه تر یا طولانی تر از زمان گفته شده اتفاق بیافتد. (طولانی شدن صدور ویزا بیشتر به دلیل بررسی های امنیتی است)


دلایل ریجکتی ویزا

ریجکت ویزا یا مردود شدن ویزای کانادا دلایل متفاوتی میتواند داشته باشد. زمانی که پرونده ای ریجکت میشود نامه ای ازسفارت صادر میشود که افسر پرونده دلایلی که او را برای صدور ویزا قانع نکرده را ذکر میکند. در این نامه گزینه هایی وجود دارد که افسر پرونده با علامت زدن آنها دلایل را بیان می کند.

دلایل متفاوتی که برای ریجکت شدن ویزا اعلام میشود عموما :

  • نداشتن سوابق گردشی مناسب
  • عدم توان مالی کافی برای پرداخت هزینه های سفر
  • ضعیف بودن دعوتنامه (کافی نبودن امکانات مالی شخص دعوت کننده)
  • ناقصی مدارک یا عدم ارسال آنها و یا نادرست بودن اطلاعات پر شده در فرمها
  • نداشتن ارتباطات و وابستگی قوی با کشور مبدا (ایران)
  • واضح نبودن هدف سفر و اینکه نتوانید به درستی بیان کنید هدف شما اقامت موقت کاناداست
  • نداشتن برنامه سفر

تمامی این موارد باعث می شود افسر پرونده گمان کند که هدف شما از سفر به کانادا توریستی یا اقامت موقت نیست و شما قصد دارید به طور دائم در کانادا اقامت داشته باشید، به همین منظور برای صدور ویزا قانع نمیشود و پرونده را رد میکند.


بهتر است قبل از اقدام ویزای توریستی حتما با مشاورین و کارشناسان امور ویزا مشورت داشته باشید. بازگویی این موضوع که هیچ نوع ویزایی به صورت تضمینی نیست شایان ذکر است اما با مشاوره درست با افراد با تجربه میتوان درصد شانس بیشتری برای اخذ ویزا داشت. بنا به هر دلیلی اگر ویزا فردی ریجکت شود، اصلا بحث نگران کننده ای نیست! کانادا مانند کشورهای اروپایی محدودیتی برای اقدام مجدد ویزا در بازه زمانی خاص ندارد و افراد میتوانند بلافاصله، حتی فردای دریافت نامه ریجکتی، با در دست داشتن نامه شان که دلایل رد شدن آنها در آن ذکر شده و بررسی و تصحیح نواقص پروندشان مجدد اقدام کنند.

باعث افتخار است که اعلام کنیم در سال گذشته اکثریت ویزاهای توریستی ما موفق بوده اند. همچنین در صورتی که قبل تر اقدام به اخذ ویزای توریستی یا اقامت موقت کرده اید و پرونده شما ریجکت شده است تیم ما با داشتن کارشناسان با تجربه جهت رفع نواقص و اقدام مجدد ویزا شما را یاری می رساند.

یک پندار اشتباه

بسیاری از متقاضیان سوال می پرسند که آیا پس از ورود به کانادا با ویزای اقامت موقت و به دنیا آوردن فرزند در خاک کانادا آیا موفق به اخذ اقامت دائم خواهند شد یا خیر.
و اما پاسخ این عزیزان منفی است. شما با به دنیا آوردن فرزندتان در کانادا اقامت دائم اخذ نخواهید کرد و از آنجا که تابعیت کانادا بر مبنای سیستم خاک و خون است فقط فرزندانی که در خاک کانادا متولد می شوند تابعیت کانادایی شان را اخذ می کنند و تا زمانی که 18 سال کامل نداشته باشند نمیتوانند برای اقامت دائم خانواده خارجی شان (شما) اقدام کنند.


خلاصه ای از نکات مهمی که برای درخواست ویزای توریستی، باید به آنها توجه کنید:

  • باید گذرنامه معتبر داشته باشید.
  • سلامت باشید. (داشتن برخی بیماری ها میتواند به عدم دریافت ویزا منجر شود.)
  • نشان دهید منابع مالی لازم و کافی برای پرداخت هزینه های سفر در طول مدت اقامت خود در کانادا را دارید.
  • نشان دهید مدت زمان مشخص و محدودی در کانادا باقی می مانید.
  • نشان دهید در پایان بازدید خود کانادا را ترک خواهید کرد و همچنین در طول مدت اقامت موقت خود قصد کار کردن در کانادا را ندارید.
  • نشان دهید سابقه جنایی یا خطر امنیتی برای کانادا ندارید.



شرکت ما با بیش از سالها تجربه و مشاورین و متخصصین داخل و خارج کشور آماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *